تعمیر و سرویس

تعمیر و سرویس

درصورت بروز مشکل یا ایراد در کلیه دستگاه های کافه، بِپا کافه در کوتاهترین زمان برای عیب یابی در محل حاضر می شود و الویت اول پیدا کردن مشکل و حل کردن بدون بردن دستگاه به کارگاه است. درصورتی که تعمیر دستگاه احتیاج به زمان بیشتر و ابزار خاصی داشته باشد بِپاکافه تا زمان آماده شدن، دستگاه دیگری را جایگزین می کند تا روال کار کافه و رستوران متوقف نشود. همچنین برای کم کردن هزینه های تعمیر در صورت امکان قطعات خراب بجای تعویض تعمیر می شوند.

سرویس های دوره ای:

به دلیل افزایش قیمت تجهیزات کافه ، هزینه های تعمیر و تأمین قطعات هر روز بیشتر می شود. بهترین کار برای جلوگیری از خسارت های ناشی از خرابی دستگاه انجام بازدید ها و سرویس های دوره ایی می باشد که در فواصل زمانی مشخص توسط تکنسین بِپا کافه بطور مرتب انجام می شود.

سرویس و بازدید های فصلی:

بررسی شیر تخلیه هوا

بررسی شیر ایمنی بخار

بررسی شیر ایمنی آب

بررسی و تعویض سختی گیر

رسوب زدایی درجا از دیگ بخار

سرویس های سالانه:

جنرال سرویس

تعویض واشر هدگروپ
تعویض شاور

بررسی مسیر های هیدرولیکی از نظر رسوبات

بررسی مسیر خروجی

بررسی شیر های برقی و عادی

جنرال سرویس:

برای سرویس کلی یا جنرال سرویس کلیه قطعات دستگاه بطور کامل و جزء به جزء از دستگاه باز شده و از نظر کیفیت ، کارایی و سلامت بررسی می شوند. همچنین قطعات مربوط به مدار هیدرولیکی که در تماس مداوم با آب و رطوبت قرار دارند در محلول رسوب زدای استاندارد و باکیفیت که باعث مسمومیت غذایی و خوردگی فلز نمی شود، قرار گرفته و از تمام رسوبات بطور کامل پاک می شوند. پس از شستشو و بررسی قطعات مدار هیدرولیکی و جایگزینی واشر های مصرفی با واشر های نو ، دستگاه مجدداً سرهم شده و بسته می شود.

رسوب زدایی درجا:

یکی از سرویس های فصلی و دوره ایی است که فقط برای دستگاه های نو یا دستگاه های به تازگی جنرال سرویس شده اند انجام می شوند، زیرا در این دستگاه ها حجم رسوبات کم است و خطر آزاد شدن و گیر کردن تکه های رسوبات در نقاط حساس مدار و شیر های برقی وجود ندارد. در صورتی که رسوب زدایی درجا به موقع و در فواصل زمانی مناسب انجام شود دستگاه نیازی به جنرال سرویس پیدا نمی کند.

اصول نگهداری صحیح:

اصول نگهداری تجهیزات کافه و نحوه عملکرد آنها علاوه بر پیشگیری از آسیب دیدگی دستگاه، این امکان را به شما می دهد که برخی از اشکالات فنی را بدون نیاز به تکنسین حل کنید ودانستن آن به همه کاربران تجهیزات کافه توصیه میشود.حتی برای افرادی که این موارد را رعایت می کنند یکبار مطالعه این مطلب خالی از لطف نیست.

ماشین اسپرسو:

 در بعضی ماشین اسپرسوها کلید روشن و خاموش سه حالته است. بدین صورت که درحالت 1 دستگاه شروع به آبگیری می کند، در حالت 2 عنصر گرمایشی( المنت ها) دستگاه شروع به کار کرده و آب را گرم می کنند و در حالت 0 دستگاه و تمام اجزای داخلی خاموش و غیر فعال می شوند. در ماشین اسپرسوهای دو حالته که فقط حالت 0 و 1 دارند، دستگاه در وضعیت 1 شروع به آبگیری و سپس گرم شدن می کند و در وضعیت0 خاموش و غیر فعال است.

زمانی که ماشین اسپرسو روشن و آماده به کار است باید دقت شود که فشار بخار نشان داده شده روی نمایشگر بین 1 تا 1.5 بار و فشار آب عصاره گیری بین 8 تا 10 بار باشد. زمانیکه وضعیت دستگاه با حالت های گفته شده مغایرت داشته باشد می توانید از کمک و مشاوره بِپا کافه برای برطرف کردن مشکل احتمالی استفاده کنید.

سرویس های روزانه و هفتگی:

 

اقداماتی که متصدی بار بصورت روزانه و هفتگی برای نگهداری و سرویس ماشین اسپرسو انجام می دهد اهمیت بالایی در کیفیت عصاره گیری و سالم ماندن دستگاه دارد.

 

بک فلاش یا شستشوی مسیر عصاره گیری:

 

هنگام عصاره گیری مقداری سابه قهوه و چربی حاصل از عصاره گیری داخل هدگروپ باقی می ماند.این تجمع پودر قهوه و چربی روی کیفیت عصاره گیری های بعدی و عطر و طعم اسپرسو تاثیر منفی دارد.برای طول عمر دستگاه و حفظ کیفیت عصاره گیری انجام بک فلاش بصورت روزانه ضروری است.

ترتیب و شیوه انجام بک فلاش به این شکل است.

1) ابتدا سبد کور را داخل پرتافیلتر قرارداده و به میزان تعریف شده از پودر مخصوص درون سبد میریزیم. 2) پرتافیلتر را روی هدگروپ بسته و دکمه عصاره گیری را برای 10ثانیه فعال می کنیم. بعد از غیرفعال کردن حالت عصاره گیری ، محلول آب و پودر که هدگروپ را شستشو داده از مسیر شیر برقی هدگروپ تخلیه می شود. مرحله 2 را چندبار تکرار می کنیم ، سپس پرتافیلتر را باز کرده و هدگروپ و پرتافیلتر را شستشو میدهیم. شستشوی شاور و خروجی هد گروپ و واشر هدگروپ با فرچه مخصوص از موارد مهم و ضروری است. همچنین نظافت کلی دستگاه شامل سینی، بدنه و محل قرار گرفتن و گرم کردن فنجان لازم است بصورت روزانه انجام شود.

بسیار مهم است که در پایان روز کاری سبد هارا از پرتافیلتر خارج کرده و داخل محلول شستشو قرار دهیم تا کاملاً از باقی مانده و چربی قهوه پاک شوند.

شستشوی نازل بخار:

نازل های بخار به دلیل قرار گرفتن در شیر و وارد شدن شیر به مسیر نازل بخار بسیار مستعد داشتن آلودگی و باکتری های منجر به مسمومیت غذایی هستند.

برای شستشوی نازل های بخار در پایان روز کاری مقداری محلول مخصوص را به آب اضافه کرده، نازل را درون آن قرار داده وشیر نازل را طبق مدت زمان روی دستور العمل باز می کنیم و این مرحله را چندبار تکرار می کنیم.

احیای سختی گیر:

از موارد مهم سرویس های دوره ای بررسی و احیای سختی گیر است که به ترتیب زیر انجام میشود.

1)شیر ورودی و شیر خروجی سختی گیر را می بندیم.درب بالایی سختی گیر را باز کرده و نمک خوراکی مخصوص را به میزان متناسب با حجم مخزن میریزیم.

2)حدود 45 دقیقه زمان میدهیم تا رزین سختی گیر احیا شود.

3)شیر ورودی به سختی گیر و خروجی به فاظلاب را باز می کنیم تا زمانی که طعم آب نمکی نباشد.

4)شیر خروجی به فاضلاب را بسته و در حالت انتقال آب به ماشین اسپرسو قرار میدهیم.

آسیاب قهوه:

در مورد آسیاب قهوه نیز نکاتی وجود دارد که مهم ترین آنها تنظیم درجه آسیاب است.برای تغییر درجه آسیاب قهوه حتماً باید دستگاه روشن باشد و درحال حرکت تیغه ها درجه را تنظیم کنید.

چربی باقی مانده روی تیغه ها بعد از مدتی موجب کند شدن تیغه ها می شود که با استفاده از قرص های مخصوص این چربی ها از بین می رود. مقدار لازم برای استفاده از این قرص ها روی بسته بندی محصول ذکر شده.

باریستا باید هنگام مشاهده مشکل در کار دستگاه بلافاصله با تکنسین تماس بگیرد تا درصورت امکان با راهنمایی تلفنی و در صورت لزوم با تعمیر و تنظیم جلوی آسیب دیدگی دستگاه گرفته شود.

عیوب متداول:

موارد زیر عیوب و ایراداتی ست که بیشتر رخ می دهد. در نظر داشته باشید اشکالات دیگری علاوه بر اینها می تواند اتفاق بیفتد.

دستگاه روشن نمی شود

جریان عصاره گیری کند است

آب داخل بویلر نیست    

کیک قهوه خیس است

مقدار آب بویلر بیش از حد مجاز است    

قهوه در فنجان وجود دارد

بخار وجود ندارد

 پمپ آب نشتی دارد

از نازل بخار آب خارج می شود

 پاشش نامتعارف آب از شاور

 گیج فشار بخار نوسان دارد

گروپ خروجی ندارد یا ضعیف است      

گیج فشار آب نوسان دارد

نشتی آب وجود دارد 

پمپ صدای غیر عادی دارد

قهوه سرد است 

 پمپ عمل نمی کند

قهوه داغ است

 پمپ حرکت می کند ولی فشار کافی ندارد

جریان عصاره گیری سریع است

توجه داشته باشید که این عیوب بدون در نظر گرفتن خطا های باریستایی است. و فقط از نظر مکانیک ماشین اسپرسو اشکالات مطرح شدند. برای تشخیص هر مشکل در ابتدا متصدی دستگاه باید دستگاه را غیر فعال کند سپس با کمک تکنسین بِپا کافه و راهنمایی آن ایراد را پیدا کرده و بعد از بررسی روش های مختلف، آن را برطرف کند.

بِپا کافه به عنوان محافظ ، مراقب و همراه برای کمک و خدمات رسانی به شما عزیزان از بروز ترین اطلاعات و با کیفیت ترین قطعات با تضمین قیمت استفاده می کند.